onsdag den 9. april 2008

Annie, Are U Ok? Hit by a not so smooth criminal!

Omvæltning kommer i mange former og forskellige grader af kløe. For tiden er jeg ramt af jobskifte omvæltningen, som ikke klør sådan helt vildt. Men det får mig tit til at gnide mig selv i hele hovedet med flad hånd af en blanding af træthed og frustration.

Når man går fra en lille biks på 5 mand, hvor man har Føtex-kort og skiftes til at hente rundstykker og smørstang, til 110 mand på fancy andresse med egen øko-kok skal der gå lidt koks i diverse systemer. Branchemæssigt er jeg gået fra IT/finansiering med kollegaer i forvaskede krokodille poloer til artsy farsty arkitekter, som har besluttet at beige bukser som min far går i er uundværlige sammen med skjorter i støvet pastel.... Og arkitekters selvforståelse....? Jeg mistænker stedet her for at have et KÆMPE rum i direkte forbindelse med parkeringsfaciliteterne, hvor alle 110 bliver tvunget til at fralægge sig minimum 40 % af deres ego og mentale artisteri, når de møder ind om morgenen.

Men i virkeligheden er de jo ret harmløse og ret rare - de her kreative bimser som vimser rundt med kæmpe ruller af madpapir under armen som de tegner på med farver. De virkelige hajer i organisationshavet er jo de andre administrative snegle! Jeg er allerede gentagne gange forsøgt arbejdsmæssigt snigmyrdet via mails og telefonopkald uden om mig og direkte til øverste ledelsesmæssige niveau, eller talt ned til af kommunikationsmatronerne.

Sandheden er, at jeg er totalt novice ud i interne organisationskampe hvor alle kæmper om de bedste opgaver og altid vil forsøge at få de nye til at lave lortet. Et lille sted deles man om de fleste ting - også de trælse. Her hyler man op og konspirerer og får de andre til at se åndsvage ud - og kvinder er de værste!

Så jeg har brug for alle de fifs I ligger inde med fra det virkelige liv. Crosse med din brancheerfaring må du sgu da vide, hvordan man kan parkere et sæt intrigante kvinder ude på et transibirisk sidespor? Igangsætning af rygter om upassende samkvem med pedellen? Ændring af deres digitale signatur til "chefen er en fordrukken tølpert"? Eller er der helt andre (voksne) midler som skal i brug? Måske en erfa-gruppe til håndtering af kollegiale, hysteriske harper er vejen frem? Kom endelig med bud! Og råd om jobskifte tæller ikke... endnu :-)

2 kommentarer:

Jo sagde ...

Bedst som man sidder og savner et organisatorisk overflødighedshorn af en arbejdsplads, popper dette indlæg op. Straks er det ikke helt så nitten både at være CIO (Chief information officer) og AFT (Ansvarlig for toiletpapir).

Men rent faktisk har jeg et råd; et råd der kan bruges i flere sammenhæng, mod ekskærester, amøbe-kollegaer, hobitter og andet rakkerpak. De skal dræbes i overskud og kærlighed... Hver gang de snære, smiler du (gerne med tandkødet). Når de gir dig skod-opgaver, løser du dem lynhurtigt og til ug, på den mest overskudsagtige måde overhovedet. Tøv ikke med at bruge vendinger som; "SUPER", "den klare jeg!" eller "Naturligvis, er der andet?".
I løbet af ganske kort tid, står du i et usandsynligt godt lys hos dine overordnede, hvis de administrative hun-hajer brokker sig over dig, er argumentet "jamen hun laver selv de mest nedern opgaver med et smil" rimeligt dårligt, og de vil selv blive ramt i røven af deres egen kritik. Bedst af alt vil alle andre i løbet af kort tid elske dig, og de vil forfordele dig (som er den flinke) med de gode opgaver.

Det er min (og Jesus'es) erfaring, at kvælning i kærlighed er den bedste hævn, og det stærkeste våben. Intet kan pisse en kontorkælling, med et overskud på størrelse med et knappenålshoved, så meget af som en hot, nyansat, overskudsagtig babe der vender det andet kindben til.

Snablen sagde ...

Det er nemlig slet ikke nitten at være både CIO og AFT. Det bedste er næsten, at man råber "IDIOT" når man bliver sur, og drikker øl (andet ved knocked-up situationer) uden nag samme eftermiddag. Eller det at man faktisk kender hinanden og helt automatisk følger med i hinandens liv, frem for sådan noget kollegialt og til tider overfladisk samvær.

Og bare fordi man i kraft af AFT er ANSVARLIG, kan andre jo godt eksekvere:-)

Tak for dejligt råd! Jeg må se om jeg kan se bort fra ydre og indre grimhed og behandle harperne ved overstrømmende kærlighed.