tirsdag den 25. november 2008

Feminisme anno 2008 II

Jeg synes bestemt at vi alle bør arbejde og kæmpe for mere ligestilling. Vores mødre banende vejen ved at sikre ændring af de mest grundlæggende forhold omkring ligeløn, barsel etc. Jeg synes stadig vi har en stor - og måske større - opgave i at bringe deres indsats i mål. For mens en lang række formelle ting nu endelig er bragt på plads, mangler vi i høj grad at gøre op med de gamle forstokkede normer som stadig er en begrænsning for kvinder.

Jeg er overbevist om at det er en vaskelig opgave, for mange af os har jo selv iagttaget den klassiske arbejdsdeling i hjemmene med kvinder på halv tid som børnehentere, rengøringskoner, kogekoner, og opdragere. I langt de fleste af vores forældres hjem er konen herren i huset. Omvendt er det på arbejdsmarkedet hvor mændene bestemmer. I min optik gør de det kun, fordi kvinder stadig ikke har lige vilkår. Arbejdsmarkedet er stadig beregnet til at kvinder skal gå på deltid og mænd skal gå i bestyrelseslokalet.

Og jeg synes bestemt godt man må bruge offentlig regulering for at nå vores mål. Virksomheder kan fx blive belønnet - ikke straffet - for at gøre 3 mdr. barsel mulig for mænd, ligesom mænd og kvinder bør få fuld lån i forløbet - via den oprettede barselsfond naturligvis. Samme teknik kan overvejes i forhold til kvinder og top poster. Jeg ser intet galt i at få hjælp til udvikling som er nødvendig for at vi kan få arbejdsmarkedet til at hænge sammen. Særligt set i lyset af tendensen med at kvinder er mere veluddannede end mænd.

For mig er det fløjtende lige meget om kvinder - eller MÆND - vælger karrieren eller hjemmelivet. Kønnene skal bare have lige muligheder for at foretage det valg de har mest lyst til!

Så frem på barrikaderne søstre!

1 kommentar:

roller girl sagde ...

Jeg er bestemt enig i at offentlig regulering kan hjælpe udviklingen på vej, især i forhold til barselsregler, mit største problem er hvis kvinder bliver "hjulpet" ind i bestyrelseslokalerne gennem regulering eller en form for straf/belønnings matrix. Dette vil så tvivl om om kvinderne er ansat grundet deres kvalifikationer eller for at virksomheden kan opnå en belønning eller opfylde et lovkrav. Denne slags positiv særbehandling er dræbende for al ligestilling.
Man ser det med etniske minoriteter i USA, hvor de bliver nødt til at kæmpe endnu hårdere for at bevise at de ikke er blevet ansat gennem et eller andet kvotesystem, men fordi de var den med de bedste kvalifikationer. Jeg tror et sådant system vil skabe en om muligt endnu større kløft..