tirsdag den 25. november 2008

Kønne kvoter - ja tak!

Det har sgu fortjent endnu en post det her.

Jeg tror at kønskvotering på topposter og bestyrelser kan være et nødvendigt onde - måske i en overgangsperiode. Egentlig ville jeg mest være til incitamentsordninger med skatterabatter (eller andre rabatter) til virksomheder som opfyldte statens anbefaliner for ligestilling i lederkredsen. Men jeg har svært ved at forestille mig, at det faktisk skulle virke når Novozymes skulle vælge nye CEO fx. Så skulle rabatten/belønningen være MEGA! Tvang er det nødvendige onde, hvis man accepterer, at kvinder skal have positiv særbehandling.

Det synes jeg vi skal. Fordi vi er mange dygtige kvinder nok til at kunne udfylde de poster vi ville få. For der er sindsygt mange kloge kvinder til! Udfordringen som jeg ser det er jo at uden mange flere kvinder på lederposter vil vi aldrig få ændret normerne i virksomhederne, som faktisk gør det muligt at være kvinde og topleder. Vi har med andre ord brug for kvinderne til at ændre normerne oppe og indefra. Mange af de kvindelige topledere i dag er kvinder uden afkom, og det kan jo ikke være rigtigt at man ikke kan kombinere!

I dag - i år 2008!!! - bliver den kreative branche anset som nyskabende fordi mænd i højere grad tager mere end 14 dages barsel end i det øvrige erhvervsliv. Det er da sølle!
Hvis vi fik flere kvinder ind på ledelsesniveau som kunne bidrage til at sætte fut under de nødvendige forandringer, kan det være at der ikke går 1 milliard år før kvinder er ligeså attraktiv arbejdskraft som mænd.

For det er vi ikke!! I det mindste ikke før vi er på den anden side af overgangsalderen. For der kan vi ikke få flere børn OG, al statestik viser, at vi også skal have mindre i løn end vores mandlige kollegaer. Hvor dejligt.......

1 kommentar:

Jo sagde ...

Der må fanme da være en anden måde at gøre det på? Som nu på Island hvor det er vippet... fordi de virksomheder med kvindelige chefer og direktøre er de eneste der stadig er!