mandag den 9. marts 2009

Kvindernes internationale kampdag

Det var i går det løb af stablen. For fleres vedkommende blev det fejret med let kvalme og sengeliggende all day.

Da jeg stod endelig besluttede mig for at stå op på denne side af i dag, fik jeg læst en arkitel om markeringen af dagen rundt omkring i verden.I Tyskland var der stor fokus på at det ofte var kvinder som var arbejdsløse i krisetider. I Sverige var det naturligvis manglen på kvindelige ledere der var fokus på. I de arabiske lande var der fokus på at mænd måtte tage flere koner (også uden at spørge førstekonen).

Men jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår moradsen omkring flere koner. I det mindste bliver der tonet rent flag - modsat den vestlige tradition hvor den slags foregår i det skjulte. Måske hun bare skal være glad for i det mindste at få en dejlig (bryllups)fest ud af det. Og en at dele de huslige pligter med. Hvis han alligevel har nr. 2 dame er det så ikke meget rart at hun også skal vaske gulvet og tørre støv af vindueskarmen? Og man er faktisk altid sikker på at komme med på kærlighedsferierne - også selvom man måske skal ligge under en anden paraply. I det mindste er man jo med når han formøbler formuen på romance til nr. 2. Plus man får fordoblet sit klædeskab (så må man jo håbe at man har samme burkasmag)! Når man ikke kan overskue at lave mad kan man sætte 2'eren i sving og hun kan passe ungerne når der kommer "de flyvende læger" om formiddagen. Når det nu endelig skal være er der vist flere fordele end ulemper ved officiel flerkoneri end det vestlige uofficielle flerkoneri.

Måske det er os som er totalt uland i den sammenhæng? Jeg tænker i hvert fald at jeg godt kunne tænke mig flere koner....

Ingen kommentarer: