fredag den 19. september 2008

Børnesangens opdragende brutalitet

Roller og jeg keder os om fredagen. Nogle gange i hvert fald. I kølvandet på kedsomhed opstår syg humor....

Derfor har jeg fået til opgave at ytre min holdning til børnesange. Den kommer her: Brutalitet ja-tak! Flere sange om krabben som bliver kogt, frøen som bliver spist, kragen som skydes af den hæslige jæger!!

Det er aldrig for tidligt at børn lærer livets sande(?) realiteter at kende: Der er de gode og smukke og så er der de onde og hæslige. Men er det egentlig så brutalt? Når man ser bort fra stakken af lig som hober sig op hvis man bræger sig gennem "De små synger", er livet i sangbogen jo såre simpelt: Der er idioterne og der er de gode. Og hvis man er kløgtig så holder man sig væk fra de brådne kar.

Jeg synes personligt,. at vi skal holde op med at stikke de små blår i øjenene og fortælle dem at så simpelt er det slet ikke. De onde kan ligesom de gode findes i et utal af variationer og steder. Og så skal vi vente en 10-15 år og se resultatet af den besked. Det bliver spændende! Jeg forestiller mig en hel nation på psykofarmaca for at dulme deres paranoia overfor farer som lurer på hvert et hjørne.

Jeg kan i den forbindelse supplere med en sang som jeg har udviklet i Bruxelles under stærk påvirkning af Leffe:

Skovbrandssagen
(melodi: Langt ude i skoven)

I den brændte skov lå mange døde dyr
Aldrig så jeg så mange døde dyr.....
Træerne brændte, dyrene døde, alt liv lå øde
Skoven brændte viiiildt - hele natten!

Find selv på næste vers....

4 kommentarer:

Jo sagde ...

Muhahahahha (skumle plan grinet som jeg allerede træner knægten i), og man skal sku heller ik glemme katten der vil ind og er bange for ulven eller den dødsyge pige på hospitalet... Men jeg ved ikke om generation "åååå abe" er opdraget med liså megen hårdhed og brutalitet?

Snablen sagde ...

Nej... Nok mere politisk korrekthed. Hvilket vel også er problematisk hvis det overdrives. Hvis alle har de rigtige meninger bliver livet sgu for kedeligt.... Det skal ikke forståes som en hyldest til Pia, men mere konstatering af, at de største udviklinger er sket når folk tænker ud af boksen.

Jo sagde ...

som i ud af tænkeboksen?

Snablen sagde ...

Vigtigst af alt ud af tænkeboksen!! :-) Det er et meget ubrugeligt sted at være... Når det er sagt er det trist hvis vi alle skal være enige, gå i samme marimekko jakke, køre Citroen C4 og have lige høj hæk...