mandag den 12. oktober 2009

Big girls do cry

I dag på min morgen-søger verden rundt falder jeg over en meget hæftig debat på den anden side af andedammen.



Nye undersøgelser viser nemlig at kvinder generelt er blevet mere ulykkelige over tid, mens mænd er mere lykkelige. Mænd hænger ikke længere på opgaven med at forsørge kvinden, tilgengæld viser undersøgelser at kvinder har langt flere opgaver, men føler at de har langt mindre livsindhold. En statistiker viser blandt andet, at børn får kvinders tilfredshedsfølelse til at falde drastisk.



Hvis man antager at tal aldrig lyver er det lidt en underlig besked. Vi har fået ligestillingen på mange fronter, men er altså mere ulykkelige end nogensinde. Det er meget mystisk... Måske det er et utryk for at vi må konstatere at vi ikke ønsker mændenes liv? Er det den ubegrænsede selvstændighed den er gal med? Er det alle mulighederne og så skuffelsen over at det i virkeligheden ikke er federe?



Personligt er det svært for mig som fjergfis' at vurdere om jeg er mindre lykkelig end min mor og hendes generation. Men i mine snakke med hende kan jeg alligevel mærke nogle forskelle. Lad mig give et eksempel.



Eksempel 1: Livet med de små

En mor som min mor har en meget udtalt "no-problem" holdning til hele det der småbørns liv. Graviditet var ikke en sygdom, barselsorlov var der ikke rigtig noget af og børn er ikke i samme grad et livsprojekt (det er min påstand..). Tingene skulle "bare køre".

Hos mig vil børn blive et meget bevidst tilvalg, det er super centralt at "være noget" for sine børn, og jeg vil argumentere for at man danske damer i dag falder i fælden med at lade familielivet centrere om børnene. Børn fik stadig fokus før, men vi var måske ikke de små konger som de er i dag (vi har vel alle sovet på sofa til forældrefester). Jeg får knopper af kvinder som taler om at livet skal "køre". Det lyder som noget der skal overståes - det er mig noget imod at man skal bruge dyrbar tid på at få tiden til at gå "så godt som muligt".



Så: er det fordi vi har så mange muligheder, at vores forventning til alting bliver så store at man kun kan fejle? Er vi for urealistiske?



Efter at have læst artiklen har jeg tænkt at jeg ikke føler mig specielt ulykkelig i mit liv, men måske bare lidt snydt over ikke at have mødrenes hurra-liv....

2 kommentarer:

roller girl sagde ...

Det er jo et ret eksistentielt spørgsmål, der bliver smidt på banen af Snablen i dette indlæg.
Jeg tror bestemt ikke det er skuffede forventninger over hvor nederen alle mulighederne viste sig at være, men det at man ikke kan leve 100 % op til det (man tror) der forventes af en. Her tænker jeg på den gamel smøre med at man skal være der 100% for sit arbejde og udleve alle former for karriere-mæssige mål og gøre det fejlfrit; man skal være 100% overskuds-mor som sylter, tegner syr egne fastelavnskostumer og lever økologisk; man skal være den overskudsagtige kæreste som på en gang er der for sin kæreste og samtidig realiserer sig selv.
Når det er dette man skal "leve op til" (for det er jo mest noget man selv beslutter om man vil, eller om man kan nøjes med at være middel-elev), så er det da klart at kvinder er blevet mere ulykkelige. Man kan jo kun være bagud på point HELE TIDEN! Grunden til at vores mødre var mere lykkelige var, at der ikke var opstillet et urealistisk "overskuds"-ideal som de skulle leve op til. De fik lov til at være mennesker og ikke supermennesker, som tilfældet er idag.

Det tror jeg er grunden til at "vi" er så ulykkelige.

Jo sagde ...

Det er virkelig et godt emne Snabel.

Den vigtigste kilde til ulykke tror jeg (som Roller) virkelig er kvinders ambitioner på egne vejne.

Her er fx en liste over de ting min mor ikke skulle bekymre sig om:

Makeup
Tid til wellness
Glatte ben
Råvid indretning
Kærne sund familie-triologien
Facebook-statuser (gerne om noget med hjemmebag)
Taljemål på under 70
At de andre på jobbet tror man arbejder min. 60 timer om ugen
Bryster der for guds skyld ik må hænge

Hvis man skruer lidt ned for ambitionsniveauet er jeg faktisk overbevis om at man i samme ombæring skruer op for lykken. Jeg tror måske faktisk at jeg er lige så lykkelig som min mor var i 80'erne.