onsdag den 13. maj 2009

Om Det Danske Væsen

Som nylig bruger af et almindeligt dansk sygehus kan jeg kun sige ”fy for helvede!”.

En ting er at det er kedeligt at være der – meget kedeligt. Men klamt alligevel… Er det ok? Støvet ligger overalt, der er spindelvæv i loftet, fyldte bækkener på toiletterne – de 2 der er på afdelingen. En sygeplejerske betror mig videre, at når seng og bord er så slidt bliver de umulige at gøre helt rene. Tak for bonusinfo, siger jeg bare.

Personalet er venligt og sødt og i og for sig også sundhedsfagligt kompetent (bortset fra deres evner til at smide venflon i armen på mig). Men også snotforvirrede. Jeg græmmes ved tanken om at være gammel og svag og samtidig skulle have en kinamands chance for at vide hvad der foregik.

Informationsniveauet er nemlig kritisabelt lavt og sygeplejerskerne udstiller gerne deres uvidenhed. Ingen vidste om jeg fik besøg af en læge den dag (for måske var han faktisk gået), hvad mine værdier var og om de udviklede sig positivt. Tallene, og dermed det gyldne overblik, fik jeg af oversygeplejersken på en post-it…. Da jeg blev udskrevet!

Og hvad så hvis jeg nu var 80 år gammel. Og endnu mere syg. Hvis jeg fx ikke kunne gå ud og banke på ved kontoret. Ville det eneste jeg ville få at vide så være menuen?

Jeg fristes virkelig til at sige det… Det er dårlig service!! Hvorfor er der ingen som fortæller mig om behandling, forventet liggetid, progression i behandlingen? Sygeplejersken er jo hende man taler med, så hun burde vel have et minimum af viden omkring min behandling – ud over hendes viden om at hun 4x i døgnet skal proppe en sprøjte i min dims på armen, måle temperatur og tage blodprøver.

Jeg håber tingene er anderledes når jeg kommer i reparationsalderen for alvor. Det er fuldstændig hul i hovedet at de mennesker som har kontakten med patienterne – sygeplejerskerne – ikke evner at informere de mennesker de skal tage sig af på et tilfredsstillende niveau.

Det er formodentlig lægerne som qua deres ansvar for afdelingerne skal strukturere det arbejde, så send dem dog på et kursus i organisation og ledelse!

Og betyder det her ikke, at det danske velfærdssystem har spillet ret meget fallit? Vi har sat frit valg ud af kraft. Servicen på sygehusene er slasket. Faciliteterne er slidte. Det var ikke gået på et af de private i US....

3 kommentarer:

roller girl sagde ...

Hvis det her havde været US havde du ikke haft råd til din behandling og så kunne du ligge der med ufuktionsdygtige nyrer, grundet manglende tisning efter sex. Man skal selvfølgelig stille krav til vores sundhedsvæsen, men jeg frabeder mig at man maler et glansbillede af det amerikanske..

Snablen sagde ...

Så misforstår du mit indlæg. Jeg mener, at det danske system kan være så præget af mange års pamper vælde, at man simpelthen ikke overskuer at tænke i patientservice. Danske sygehuse skal jo i sagens natur ikke have patienterne til at komme igen på samme måde som de amerikanske/tyske/Japanske etc. skal. Hvis den ydelse - som ligger udenfor den faktisk behandlingsdel - man leverer til brugeren/kunden/patienten ikke har nogen konsekvens ultimativt for ansættelsesforholdet, fordrer det vel ikke ligefrem fokus på området.

Jo sagde ...

Virkelig go ide med noget ledelses uddannelse til lægerne. Det forventes af dem at de efter at have siddet 8 år med næsten i latin bøger at de kan projektlede en afdeling med 10 sygeplejersker - hvor sku de kunne det fra. + nuværende regering ser helst, at der ikke er FOR go service på kommune hospitalerne, der skulle jo gerne være kunder til privathospitalerne.