mandag den 17. august 2009

Hverdagsracisme...

Jeg stod idag overfor et svært dilemma på vej hjem fra arbejde. Min kollega kom med en overmåde racistisk kommentar og jeg vidste overhovedet ikke hvordan jeg skulle reagerer, hvilket gør mig enormt skuffet over mig selv, for det overskred virkelig min grænse for hvad jeg har lyst til at lægge øre til. Jeg vil beskrive situationen i det følgende og så kan i måske hjælpe mig med hvordan jeg skal reagerer næste gang, for det kommer helt sikkert til at ske igen.

Vi har for 14 dage siden ansat en kvinde med pakistansk baggrund i vores revisionsafdeling. Hun er muslim. Idag på vej hjem i bilen bliver dette sagt af min kollega:
"Jeg var lige inde og hilse på hende den nye for og hører lidt mere om hvad hun er for en. Altså jeg .... eller det her er bare sagt mellem os, du ved hvordan det er med de sorte, de er jo ret dumme at høre på. Men hende den nye virkede rigtig flink"

Så sad jeg der og begyndte at svede og vidste overhovedet ikke hvor jeg skulle gøre af mig selv. Jeg sad og skreg inde i mit hovede, at SÅDAN NOGET LORT AT LUKKE UD, HVORDAN FANDEN ER DET DU SER DINE MEDMENNESKER DIN SNÆVRETSYNEDE IDIOT. Det jeg fik ytret var: "Jeg synes hun er helt vildt flink og klog" Og hvorfor er det lige at mange mennesker finder det legalt at sige sådan noget? Altså at det er blevet okay at generaliserer over en hel befolkningsgruppe og tænke det værste til det modsatte er bevist! Jeg holder det virkelig ikke ud.

Hvad siger/gør jeg næste gang?

5 kommentarer:

Peden sagde ...

Det var dog temmeligt dumt, men tag og fokuser på den sidste del af sætningen "Men hende den nye virkede rigtig flink". Hvis man skal have brudt nogen fordomme, så kræver det sådan en indsigt, og ikke skældud, selvom det er velment.

Snablen sagde ...

Han har formodentlig tillært sig sine dumme vaner på en pløjemark vest for Herning et sted. Der hvor tørklæde er noget bondekonerne trækker om det vandondulerede hår for ikke at få et neg til at sidde fast et sted.

Men jeg er enig med Peden. Oplysning er bedre end skæld-ud i den her situation. For han er desværre en af dem med TV2-uddannelse. Uddannet af alle Jes Dorphs skræmmehistorier. Og det er svært at bryde arven fra Mr. Troværdige News...

roller girl sagde ...

Hun har tillært sig sine vaner i Sønderballe og ja det er jo fordi hun aldrig har været i kontakt med muslimer og "sorte" at hun sikkert har den holdning. Det der nok skræmmer mig allermest er, at hun jo er en højtuddanet kvinde og man burde tro at man tillægger sig et mere nuanceret billede af verden når man har tilbragt 5 år på uni, men åbenbart ikke....

Jo sagde ...

Kan godt forstå du svedte, den slags små oplevelser kan gøre en SÅ ked af det, fordi man får sådan en "No wonder vi har racisme og integrationsproblemer i det her land" åbenbaring.

Hvordan skal den her verden blive go når veluddannede mennesker siger den slags bullshit.

Man sku ha sagt: "Jeg ved ik hvordan det er med sorte, men jeg bryder mig ik om uvidne folk der generaliserer"

D sagde ...

jeg er enig i at man godt må sige noget i situationen. Det behøver ikke at være skældud, men f.eks. "det synes jeg altså ikke er iorden at du siger". Om ikke andet for at du ikke skal høre på det fra hende igen